BUZZ BUZZ LOVEFILM!

Jag har nu avslutat mitt första uppdrag för BUZZADOR. Spännande!

Jag är alltså en Buzzador. det innebär att jag vid tillfällen får erbjudande om att prova olika produkter och/eller tjänster under en viss tid, utvärdera och "spread the word".

Mitt första uppdrag var en månads test av tjänsten LOVEFILM. En mycket behändig tjänst tycker jag. Hos Lovefilm kan man bli medlem och sen hyra film mot en fast månadskostnad. Man loggar enkelt in på sitt konto, skapar en filmlista med de filmer man vill ha, och inom kort har du filmen/filmerna i brevlådan. PORTOFRITT!
Tiita på filmen, skicka tillbaka den i förfrankerat kuvert och snart har Du nästa film hemma. Hur smidigt som helst! Du väljer själv om du vill behålla filmen en dag, en vecka eller längre. Antalet filmer du får hyra per månad beror på vilken form av abonnemang du väljer. Pris? Från 49:- i månaden.

Vad tycker jag om tjänsten?
Smidigt! Jag behöver inte åka till stan under videobutikens öppettider, och jag behöver inte köra in igen och returnera. Och framför allt... INGA FÖRSENINGSVGIFTER!
Tycker även det funkade smidigt med leveranserna. Filmerna kom på några dagar.


Farsan
Ronja Rövardotter
Bröllopsfotografen
Fanny & Alexander


Farsan:

Utanför Jörgens Cykel sitter tre vänner. Jörgen är rädd för att bli lämnad, Juan oroar sig över hur labradoren mår, men Farsan, han är förträfflig. Han är snygg, lagar den godaste maten och vet vad en kvinna behöver. Snart ska han bli farfar också, till en perfekt liten pojke. Det är helt säkert. Men när han ger sig ut på jakt efter en härlig farmor är det inte mycket som går enligt planerna.

Tog en myskväll med sambon och tittade på denna film. Helt klart sevärd, men inte lika bra som Jalla Jalla! enligt mig. Storyn var väl ok, relations-komedi-drama, men det kändes ändå som om den gick lite på halvfart. Bäst var Farsan själv, Jan Fares, som egentligen inte verkar skådespela alls. Hans känns så genuin på nåt sätt att jag liksom får för mig att han bara är sig själv! Filmens största asgarv var tveklöst när Farsan jagar efter en kille som "spelar Kung-Fu" mot honom... Varning för träningsvärk i magmusklerna!
Även Torkel Peterson ger upphov till en del skratt. Alltid denna nördiga mes utan egen vilja, som önskar han vore en riktig Macho-Lasse. I en scen försöker han vara just så rå och tuff "en stark man" som Farsan råder honom. det går inte riktigt som han tänkt sig, men jag lärde mig ett nytt sätt att fixa en grönsallad...

Jag ger filmen 3 Farsor!

  

**********************************************************************************************

Ronja Rövardotter

Behöver filmen presenteras???

Ronjas liv började storslaget. När hon föddes åskade det hemskt i berg och skogar och rövarhövdingen Mattis var vild av lycka. Nu skulle Mattis-ätten fortsätta att leva och här fanns ämne till en ny rövarhövding. Trodde Mattis, ja. Samma natt föddes ännu en rövarhövding...

Denna underbara film kan jag utantill. Har nog sett den 50 gånger. Tittade på den jämt och ständigt hos Mormor & Morfar när jag var mindre. Denna valde jag för att titta på tillsammans med min lilla Bella, 3 1/2 år. Kanske lite för ung egentligen, med i vuxet sällskap tyckte jag det kunde gå bra. Och det gjorde det. Några scener var lite "läskiga" tyckte hon, framför allt när Grådvärgarna omringar stenen Ronja sovit på, men vi satt tillsammans så det gick bra. Hon klarade inte att sträcktitta på filmen utan vi såg den i 2 omgångar med paus. Och även om hon inte förstod den fullt ut, så underhöll den henna. Hon har själv pratat om framförallt Rumpnissarna efteråt, och härmat deras "voffö voffö"  :)

Jag tycker detta är en fantastisk film. Tage Danielsson var ett geni. Astrid Lindgren också såklart. Även om vi vuxna idag kan skratta åt specialeffekterna i Vildvittrorna eller när borgen rämnar i  två delar, så spelar det ingen roll. Barn är inte så kinkiga på den grejen. Det finns mycket fint i fimen, ett barn föds, ovillkorlig kärlek, respekten och det nära förhållandet till gamla människor (Skalle-Per), kamratskap, svek, att hjälpa även sin ovän mm. Solklar familjefilm!

I min värld får Ronja 5 Rumpnissar, alltid!




****************************************************************************

Bröllopsfotografen

Robin är bröllopsfotografen från hålan i Värmland som får uppdraget att plåta ett överklassbröllop i Djursholm. Han förälskar sig i brudens syster och försöker göra om sig för att passa in i den fina världen. Det går väl så där.

Va kan jag säga. Underhållande men lite för stereotyipsk. Man känner igen mycket och kan räkna ut en hel del i förväg. Driver med stereotypen för värmlänningar och Stockholmssociteten. Jag personligen gillar ju när man driver mer "överklassen" så det funkade för mig. Lättsam och trevlig. Jag känner att man försöker få lite djup i filmen i o med Kjell Bergqvists rollfigur och dennes öde, men det känns inte så äkta.

Ingen dålig film, men inte heller det bästa jag sett. Lättsam underhållning skulle jag säga. Passar bra tillsammans med kompisgänget och en stor skål godis på soffbordet!

Kan väl ge den 3 kameror, men inte mer.




******************************************************************************************************************************

Fanny & Alexander... Jag ber att få återkomma. Jag är fortfarande väldigt... förbryllad över denna film och behöver sortera tankarna lite. Jag vet inte riktigt om jag förstår den. Den var liksom inte alls vad jag hade väntat mig. det enda jag kom ihåg av den är scenen vi Biskopens matbord när barnen vill gå från bordet men inte får för Biskopens syster henriette, och det uppstår en "diskussion" mellan Henrietta och barnens mor Emilie. Det var det anda om etsat sig fast sen jag såg den när jag var (för) liten. Men den överväldigade mig. Den var ju otäck!
Jag återkommer snart...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ok ja det kan jag tänka mig att dom gör! Hoppas bara att dom passar till våren nu.. annars får man lägga i en sula väl...

2011-01-31 @ 00:55:20
URL: http://jagjennyalexandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0