Hemkommen

Så ja. nu är det en vacka sedan man vaknade till första gången ur narkosen. strax innan halv tre tittade jag på klockan och fick besked att allt hade gått bra. Sen gled jag iväg igen.

Lite senare stod två grönklädda marsianer bredvid sängen och tittade på mig. Det var Bengt och Jenny som opererat mig. De såg inte kloka ut! Två ansikten som tittade fram ur den där gröna rånarluvan bara  :)
Bengt sa att det var en "skolboksoperation" eller nåt liknnade. Allt hade gått precis som det skulle och det var inga konstigheter med nått.

Skulle egentligen vara på uppvak/övervakning över natten, men eftersom det fortafarandre inte gick på full fart efter sommaren var uppvaken stängt nattetid. SÅ jag fick komma upp till en övervakningssal på min avdelning. Ganska skönt för då fick jag eget rum med tv och "mina" egna sjuksköterskor direkt. Mådde ganksa bra efter op och tyckte att "det var väl inte så farkligt" när Bengt tittade till mig på kvällen på avdelningen (eller om det var morgonen efter kommer inte ihåg). Han log bar alite och sa att det var ju bra.
Nästa gång han hälsade på var jag inte lika glad. Då hade jag rejält ont.
-Ja, för nu har bedövningen släppt! sa Bengt. Då förstod jag vad han log åt förra gången.
Bedövning is DA SHIT! För fan håll mig bedövad till ryggjäveln är läkt!

Smärtlindring i all ära, men det är inte hälften så effektivt.

Gick ganska bra på sjukhuset. Kändes tryggt och bra. Fick mycket vila. Kom upp och stod på benen på fredagen tror jag, på morgonen innan jag fick komma till min egen sal. Det gick ganska bra. Hade drän i op-såret som drogs up på fredagen, shit så räligt det var! Samt akteter som togs lördag morgon. Pice of cake. Sen såklart massa nålar överallt, i händerna och på handleden osv. fast den på handleden plockade de redan på uppvak, den var lite tjurig till att sluta blöda kommer jag ihåg för hon stod och höll min näve i luften hur länge som helst och sen hade jag tryck förband där ett par dagar.

Fick Långtidsverkande morfin i tablettform morgon och lkväll, två panodil var sjätte timme, nåt annat trevligt preparat sprutades in i en liten knapp jag hade framme vid axeln/brösten som gick in i ryggen via en lååååång fasttejpad liten slang som satt in i ryggen. Sen vid behov fick jag en liten trevlig och färgglad snabbverkande morfintablett. Den skulle jag gärna tagit med hem... Nu har jag bara långtidsverkande morfin morgon och kväll och panodil. Från och med imorgon får jag bara ta morfinet till natten och klara mig med panodil under dagen. För helvete! Panodil tar man mot skoskav!!! Jag har ju slicat och dicat ryggen!!!

Nej,  nu säger ryggen ifrån. Klarar inte att sitta långa stunder alls. Jag får fortsätta berätt aom äventyrey vid senare tillfälle.

men jag överlevda i alla fall narkosen, det var ju bra!  ;)

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Heidi

Bedövningen var underbar, kändes ju knappt nåt i ryggen då ;) Sen fick jag morfinallergi BIG TIME o var superynklig! :(

2010-08-22 @ 03:04:31
URL: http://webmum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0