Samhällets ansvar???

Nu börjar det bli väl mycket tjafs om "samhällets ansvar" för individen. Samhället ska förbjuda nyårssmällare, samhället ska aktivera ungdomsligisterna osv. Har jag missat nåt? Sen när upphörde människans ansvar över sig själv och sina egna handlingar?

Nyårsfirande!

Varje nyår är det samma liv. "FÖRBJUD DE LIVSFARLIGA NYÅRSRAKETERNA" lyser emot oss från löpen. Skrämselhistorier i varenda tidning om folk som skjutit fingrarna av sig, bombat bort ögonen och även i vissa fall tragiskt nog mist livet. Missförstå mig inte, visst är det väldigt synd om dessa människor som blivit invalidiserade för livet och till och med fått sätta livet till. Jag menar inte på något sätt att de får "skylla sig själva". Men ta en titt på den gemensamma nämnaren i samtliga fall... De har slarvat med, eller rent av skitit i, säkerhetsföreskrifterna. När jag och mina kompisar började smälla nyårs"bomber" själva var det framför allt 3 saker som våra föräldrar tjatade sig fördärvade om:

1. Lägg smällaren på att plant, stabilt och icke brandfarligt underlag, helst mitt på gatan.
2. Säkerhetsavståndet!!! Stå långt ifrån kompisarna när Du ska smälla och skynda Dig sedan därifrån, samt rikta eller kasta ALDRIG mot någon.
3. Gå ALDRIG ALDRIG ALDRIG fram till en blindgångaren för den kan smälla i efterhand.

Ta  nu och kolla de som råkat illa ut och som tidningarna skriver om. De har ju gjort något av ovanstående allihopa! De har ju faktiskt varit oaktsamma och i mina ögon till och med urbota korkade i sitt beteende. Varför i hela friden ska nyårsfyrverkerier förbjudas bara för att en liten del av folket leker latjo lajbans med grejerna trots rigorösa säkerhetsföreskrifter? Ska vi, det stora flertalet, som faktiskt använder insidan när vi firar nyår, inte få njuta av detta vackra skådespel på himlen en enda gång om året?

Det finns ungdomar som kör trimmade mopeder utan att ha hjälm på huvudet. De blir också väldigt skadade när de kör kull. Ska mopeder förbjudas bara för det?
Ska vi förbjuda bilar då det är skrämmande många som kör alkoholpåverkade och då inte bara riskerar att skada sig själva utan alla som har oturen att komma i deras väg?
Etc Etc...


STANKASTNING PÅ BRANDKÅRENS BILAR OCH BRANDMÄN

I Rosengård i Malmö har de ju haft problem med stenkastande ungdomar som attackerar brandmän, poliser och ambulansförare. Nu har denna idioti även nått Kristianstad. Två stora bulor i brandbilen blev det under en utryckning till Challan under Nyårsnatten. En sten som orsakar bulor i en bil åsamka även rejäl skada om den träffar en människa...
Vad är det för jävla idioter rent ut sagt, som ger sig på folk (utryckningsfolk eller civila) som kommit för att hjälpa? Jag hittar inga ord för hur otroligt dumt det är. Att sen halvt om halvt försvara ungdomarna med att "de har inget att göra och ger bara igen på samhället" får  mig att se rött! För helvetes jävlar! Aktivera er själva!!! Det fick väl vi göra när vi var tonåringar! Vi hade också långtråkigt mellan varven, vi hade inte heller nån fritidsgård eller ungdomens hus, men inte blev vi ligister för det.
Och inte är det brandmännens fel att ungdomarna inte har nåt att göra. Varför är det över huvud taget samhällets uppgift att aktivera dem? I första hand är det ungdomarna själva som ska ta ansvar för vad de gör och inte gör, i andra hand föräldrarna. Undrar just var föräldrarna var när deras ligist-ungar plockade upp stensättningen i rabatten för att kasta på brandbilarna...

Nu åker brandkåren inte till Challan utan poliseskort. Jag förstår dem, men ska det verkligen behöva vara så här? Det  ska bli intressant att se vd som händer nästa gång de har tuttat på en bil därute. En bil som tillhör föräldrarna till nån av stemkastarna. Hur ommer de att gilla läget när brandkåren står ett antal hundra meter därifrån och bara väntar... väntar på att polisen ska komma innan man kör in på området och släcker elden. Intressant och framförallt skrämmande att tänka på vilken reaktion ligisterna kommer att visa då. 

Kommentarer
Postat av: GUM

Du är på krigsstigen idag märker jag. Men jag håller md dig, var är föräldrarna och var är det egna ansvaret. Vilken jävla ursäkt att man inte har något att göra.
- Vad ska vi hitta på?
- Jag vet, vi kastar ner en smällare i en container och när räddningskåren kommer så kastar vi sten på dem.
- Ja, vilken bra idé, det gör vi.
Puckon.
Rejäla straff så de får ta konsekvenser för sina handlingar tycker jag.
Själv ska jag baka lite. Dottern fyller 17 på måndag. 17 år! och det är den lilla, tiden går fort. Njut så länge du kan.

2008-01-03 @ 14:37:09
Postat av: Therése

Ja men kan man bli annat än förbannad? Jag bara hoppas att inget händer när Peter jobbar. får han tag i nån som kastar sten mot dem när de är på larm kommer han att göra sig själv olycklig...

17 år redan, och Fröken S blir väl 20 i år? Eller räknar jag lika galet som jag brukar göra nu... Usch ja, tiden rinner genom fingrarna snabbare än pengarna känns det som. Hemska tanke.

2008-01-04 @ 23:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0