Mitt diskbråck



Ja så här ser ryggeländet ut på MRT. Två ilskna diskbråck som kräver operation. Det nedre av de två bråcken är det värsta. Där finns nästan ingenting kvar av disken mellan kotorna. Där är bara mörkt och grumligt. Om det hade varit en frisk disk hade den synts som en vit avlång liten grej. Resterna av disken har trykts ut i själva ryggkanalen och trycker där ihop nervknippet till ungefär halva storleken. Bråck nummer två är inte riktigt lika illa, men om det inte åtgärdas, kommer påfrestningen bli för stor där efter operationen av det undre, och då ser det snart likadant ut som det första och då är vi tillbaka på ruta ett.

Det Dr. Sturesson ska göra är att han skär bort de trasiga diskerna, ersätter med ben från ryggen och från höften, samt fixerar hela området med skruvar, dvs steloperation. Det blir 4-5 dagar på sjukhus efter operationen och 6 månaders sjukskrivning efter det. Jag ska opereras innan sommaren, så kanske att jag är tillbaka på jobbet lagom till jul... Låter kul va?


Steloperation

En steloperation genomförs för att stärka en svag ryggrad och lindra smärta vid diskbråck. Det finns olika tekniker och metoder att tillgå vid denna typ av operation. Den vanligast förekommande utförs genom ett snitt via ryggen, när patienten ligger på mage.

Vid en steloperation sätts ett antal angränsande kotor ihop med hjälp av två längsgående stag och ett antal fixationspunkter, i de aktuella kotorna. Fixationspunkterna, det vill säga de punkter där staget fästs, består av krokar och/eller skruvar som är fastsatta på kotpelaren. Mot slutet av operationen tar kirurgen bentransplantat från patientens eget höftben och lägger i operationsområdet. Transplantatet spelar en viktig roll för resultatet av steloperationen då det så småningom växer fast mellan kotorna och på så vis håller ihop dessa.





Vad är diskbråck?

Ett diskbråck uppstår när disken mellan ryggradens kotor brister. Detta tillstånd inträffar när den innersta kärnan i disken buktar ut så att den tränger in i det yttre fastare lagret som omger disken. Diskbråck brukar även kallas brusten disk.

Ett diskbråck kan förekomma varsomhelst på ryggraden men är absolut vanligast i den nedre delen av halsryggen eller ländryggen. De flesta diskbristningar inträffar i 30-40 års åldern när cellkärnan fortfarande har en geléliknande substans medan den yttre hårda broskmassan i disken har försvagats med åren. Det är svårt att peka ut några speciella levnadssätt som kan öka risken för diskbråck men det verkar finnas ett visst ärftligt anlag för att få sjukdomen.

Ett diskbråck är ofta förenat med ryggsmärta. Mellan varje kota i ryggraden finns ryggradsnerver som förgrenar sig till ett speciellt område i kroppen. Om den utstående disken trycker på en ryggradsnerv kan smärtan dessutom sprida sig till den del av kroppen som nerven ifråga representerar.

Kommentarer
Postat av: milo

Det är skönt att de ska tag i dina ryggproblem, hoppas operationen hjälper så du blir frisk, pigg och glad. Det har varit en pärs för dig att ha så här ont, jag hoppas att det från och med nu bara ska bli bättre. Kram

2010-04-05 @ 08:21:30
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Magnus Månsson

Hej Therese!



Såg din ofina bilder på ditt diskbråck o har bara ett par frågor om din rygg?



1 hur ont har du? förstår att det gör ont men går det förklara? kan det gör mindre ont, känns det som om det brinner i ryggen??



2 Vad/hur hände det, antar att du haft en dålig rygg ett tag o att något hänt?



ja jag har igentligen tusen frågor, för jag väntar o väntar o väntar på min röngen nu när jag går sjukskriven, men kan inte tänka mig att mitt ska se ut sådär..



Hoppas du får koll på det o att operationen går bra..



O du fin Blogg..



/Månsson

2010-04-15 @ 22:53:36
Postat av: Abdulsophie

Hope you enjoyed your visit.

2011-05-24 @ 15:52:28
URL: http://abdulsophie.blogetty.com
Postat av: Abdulsophie

Hope you enjoyed your visit.

2011-05-24 @ 15:52:41
URL: http://abdulsophie.blogetty.com
Postat av: Innas

Hej!



Mitt namn är Innas Forsal och jag läser sista året vid naturvetenskapligalinjen vid Bladins Gymnasium. Jag kommer detta år skriva ett projekt om diskbråck och undrar ifall jag kan intervjua dig.

Om du är intresserad kan du kontakta mig via e-mail:

[email protected]

2011-09-27 @ 11:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0