SPCS

Jag lär mig mer och mer att jobba i SPCS. Alla som känner mig vet att jag inte kan lägga ihop 2+2 utan att få det till 5. Jag är med andra ord en fullständig siffer-idiot. det enda jag hade riktigt svårt för under hela min skolgång var matematik. Visst, jag var ingen jättestjärna i övriga ämnen, gick ut med 3,7 från gymnasiet (ja jag är så gammal att jag hade sifferbetyg), men det berodde nog mest på lathet. Jag pallade inte plugga. Tyckte det var så mycket annat som var roligare. Hade jag ägnat 2 timmar om dagen åt läxor så hade jag garanterat gått ut med mycket högre betyg. Men skit samma, matten hade jag verkligen svårt för att förstå, även när jag faktiskt skärpte till mig och försökte bruka allvar. Det var jävligt frustrerande.

Min sambo som pysslar mycket med import, prislistor med och utan moms, frakt-tillägg, tull osv har fått gråa hår när han försökt få mig att förstå hur man ska räkna för att hamna rätt i prissättningen.

Nu har min snälla kompis Marie Gotland varit här och lärt upp mig lite i SPCS. Jag sitter och matar in alla konteringar jag gjort för 2009 och ska nu på nåt sätt klara av att få alla kontonummer rätt, ingående och utgående moms, tullavgifter, införelsemoms, handel inom eller utom EU osv. Undrar hur detta ska sluta...

Det är lite tidsödande nu i början innan man blivit varm i kläderna, men, om än lite motvilligt, måste jag erkänna att det är ganska roligt faktiskt! Det trodde jag inte det skulle vara. Hoppas bara det är lika roligt när verifikationerna är inmatade och det är dags för bokslut... BALANS säger jag bara. Hu...


Kommentarer
Postat av: GUM

Hallå!! Matte ÄR kul!

2010-03-16 @ 21:28:11
Postat av: Therése

njae... men enligt Marie Gotland är inte bokföring matte :)

Den ankla mtematik som utförs görs ju av programmet självt. Det jag ska göra är hålla reda på konton och debet och kredit...

2010-03-17 @ 06:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0