Förinskrivning på Ängleholms sjukhus

Idag var jag på sjukhuset i Ängelholm på så kallad förinskrivning. det innebär att jag snackade med Bengt Sturesson som ska operera mig. Han visade mig och Peter på en "modell" av en ryggrad precis vad han ska göra, hur han går till väga och vilka risker det finns med operationen.
han kommer att lägga ett snitt på ungefär en dm. Sen tar hn sig ann diskbråcken snett bakifrån, skär bort allt skadat, bränner lite blodkärl så jag inte förböder (tack det var ju hyggligt) medan själva nervknippet hålls åt sidan med en hake. Sen sätter han in en liten plastkorg mellan kotorna. denna plastkorg har den nätta summan av 9000:-. Den behövs för att hålla isär kotorna eftersom disken är väck. Sen tar han bort ben från min höft, "smular sönder" det och planterar in detta runt plastkorgen. När det sen läker växer det ihop till en solid benklump. Typ.
Därefter får jag två stag á 1000:- styck, en på högersidan och en på vänstersidan, som fästs i kotorna med sammanlagt 4 skruvar á 3500:-.  Så jag kommer att uppgraderas med 25000:- i rent material. Sen var det nåt mer som skulle kosta 4-5000 spänn men det kommer jag inte ihåg vad det var  :)
Operationen tar 150 minuter om allt går bra. Sen blir jag kvar på sjukhuset i 3-4 dagar om allt går bra och jag återhämtar mig som väntat.
Jag frågade vilka risker det finns med operationen. En risk är att man touchar en nerv med nån av skruvarna, vilket orsakar smärta och då måste det åtgärdas efteråt. Men Bengt menar att han är så pricksäker att han inte ser det som en risk! Det enda som eventuellt kunde hänfa i hans mening är att man råkar bränna av en nerv när man bränner blodkärlen. Detta kan då bilda ärrvävnad som kan ge bekymmer. Men det sker bara i 1-2 % av fallen. Bland rökare är den siffran 20% så nu erbjuds inte rökare steloperation om de inte slutar röka först!

Sen var det samtal med sjuksköterskan, bara lite allmän info om förberedelser inför op och vad jag ska ha med mig till inskrivningen. Det kom dock fram att de skrivit fel OP-datum på min kallelse!!! Jag ska inte opereras den 10 utan den 12 augusti. Men det är bra två dagar så det bråkar jag inte om.

Därefter fick vi knalla upp till dagoperation och prata med narkosläkaren. Hon sa att först kopplar de elektroder för att ha koll på hjärtat, sätter en klämma på fingret för att checka syresättningen och sen kommer jag att få en nål i handen (venflon) där de först sprutar in smärtstillande. Sen får jag andas i masken tills jag blir dåsig och groggy. När de sen märker att jag är på väg in i dimman säger de Natti Natti och söver mig med narkosmedel intravenöst. När jag sen sussar gott intuberar de mig med Peters skräck-instrument, laryngoskop...



Sen kopplar de upp mig mot en slags respirator light, eftersom jag inte kan andas själv längre, och flippar över mig på mage. Sen är det väl bara för Bengt att "hugga in".

Jag vet inte ännu om jag är OP 1 eller 2 den dagen. Opereras jag först får jag komma upp på avdelningen på kvällen, men är jag eftermiddagsoperationen blir jag kanske kvar på uppvaket över natten.

Piece of cake, eller hur?



Kommentarer
Postat av: GUM

Intressant.....särskilt att de berättar om vad varje pryl kostar.

De där 4-5000 spännen kan det vara Bengans lön kanske?

Vi hörs.

2010-06-30 @ 08:17:23
Postat av: Magnus

Kan man göra rot- eller rutavdrag eller det nya skruvavdraget (gäller från 1/7)?

2010-06-30 @ 08:20:49
Postat av: Brorsan

Det där fixar jag med en kökskniv och en träklubba för att söva dig!

2010-06-30 @ 19:11:32
Postat av: Therése

@ Brorsan: Kom nära mig med en träklubba så ska vi se vem som däckar först...

2010-06-30 @ 20:47:10
Postat av: milo

Oj oj Tessan vilken uppgradering, kan du inte slimma och silikona sammtidigt. Du fixar detta lätt som en plätt. Lycka till..........

2010-07-07 @ 16:16:04
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

@Milo: Jo Du, hade det bara ingått utan extra kostnad så hade jag fan piffat till det lite överallt, plockat från magen och lagt in i tuttarna! Plattat till magen lite kanske :)

2010-07-07 @ 19:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0