MRT imorgon

Idag ringde de från CSK och sa att de fått ett återbud imorgon eftermiddag. Den tiden fick jag! Så nu ska jag äntligen göra min MR-undersökning. Skönt att det blir gjort, men lite läbbigt också. Jag har inte direkt klaustrofobi, men får lätt panik om jag inte har fritt spelrum för huvud/ansikte och armar. Får liksom kvävningskänslor och jag tex sätter en hink över huvudet eller om Bella och jag busar med täcket och hon slänger täcket över huvudet på mig och sen lägger sig ovanpå. men jag ringde och pratade med en sjuksköterska på röntgen idag så det ska nog gå bra. han trodde jag kunde få åka in med fötterna först och i så fall stannar nog huvudet precis utanför själva ringen, eftersom jag är så pass lång. Jag återkommer med rapport om hur det gick!

********************************************************************************

Magnetisk resonanstomografi (MRT)

Magnetisk Resonans Tomografi (MRT) är en metod där man med hjälp av ett magnetfält och radiovågor skapar skiktbilder av olika kroppsdelar och organ. Metoden utvecklades under 1980-talet och den har inneburit ett mycket viktigt tillskott till den bildgivande diagnostiken. MRT introducerades vid Gävle sjukhus 1993.

En stor fördel med MRT är att bilderna kan tas i olika plan. Bilderna har också en mycket hög kontrast mellan olika vävnader. I princip alla kroppsdelar kan avbildas med MRT. Vanligast förekommande är dock undersökningar av hjärna, rygg och olika leder. Men också bukorgan och blodkärl undersöks ofta.

Hur går undersökningen till?
Patienten förs in liggande i magnetkamerans tunnel som är 60 cm i diameter. Själva bildtagningen sker i omgångar (sekvenser) som kan ta mellan två och fem minuter. När en sekvens pågår hörs ett knackande ljud. Patienten måste då ligga helt stilla. Antalet sekvenser varierar beroende på vilken kroppsdel som undersöks och fråge-ställning. Den totala undersökningstiden kan därför variera mellan 15 minuter och ibland upp till en timme.


Kommentarer
Postat av: Karin

Tänker på dig idag! Kram

2010-02-04 @ 06:35:57
URL: http://ellasmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0